1MDB: Kad terakhir Pakatan - BAKTI NUSA 1MDB: Kad terakhir Pakatan - BAKTI NUSA

728x90 AdSpace

Latest News
Tuesday 25 July 2017

1MDB: Kad terakhir Pakatan

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 24 Julai 2017

Keadaan huru-hara di Parlimen hari ini dan Ahli Parlimen Pakatan Harapan mendakwa mereka tidak dibenarkan membentangkan kira-kira 30 soalan yang berkaitan dengan 1MDB. Saya fikir ada perkara yang lebih penting untuk Ahli Parlimen Pakatan bimbangkan. Bagaimana pula dengan anjing-anjing gila yang berkeliaran di Malaysia dan menggigit orang ramai (dan saya tidak bermaksud tentera siber RBA DAP yang sedang mengutuk Perdana Menteri, Umno, Barisan Nasional, orang Melayu dan Islam). Setakat ini lima telah mati akibat wabak rabies dan banyak lagi kematian dijangka akan berlaku jika isu ini tidak diselesaikan.

Saya teringat sekali bagaimana orang Cina di Pulau Ketam menyelesaikan masalah anjing liar ini. Mereka mengumpul ratusan anjing liar dan meletakkannya di sebuah pulau yang kosong yang tidak mempunyai makanan dan air. Anjing-anjing itu akhirnya mati akibat dahaga dan kelaparan dan ada anjing-anjing yang melompat ke laut dan lemas.

Islam sangat menentang kekejaman seperti ini terhadap haiwan tetapi ini berlaku di Pulau Ketam dan bukannya Pulau Redang jadi orang Islam tidak dikutuk. Jika tidak, kita akan dikutuk untuk tempoh yang lama. Mereka juga akan menggunakan kejadian ini sebagai satu lagi sebab mengapa Umno perlu digulingkan dan digantikan dengan Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP.

Apa-apa pun, keadaan huru-hara di Parlimen hari ini bukan mengenai anjing gila (sama ada dari Pulau Ketam atau dari Komtar di Pulau Pinang) tetapi mengenai 30 soalan mengenai 1MDB yang Pakatan Harapan mahu berdebat di Parlimen. Apa yang perlu didebatkan kerana tidak ada yang baru dan semua cerita sudah lebih daripada tiga tahun lamanya? Itu kita tidak tahu, tetapi apabila ia datang dari Pakatan Harapan semua itu tidak penting. Apa yang penting ialah kehebatan, keterampilan dan retorik. Ia perlu kuat dan bising seperti wayang Cina.

Itulah sebabnya orang Melayu suka wayang Cina (kerana mereka kuat dan bising). Saya masih ingat pergi ke kuil Meru Road di Kelang pada tahun 1960-an untuk menonton wayang Cina. Malah, orang Melayu lebih suka filem Hindustan. Hakikat bahawa orang Melayu tidak memahami bahasa itu tidak penting. Apa yang penting adalah lakonan dan drama, walaupun kita tidak dapat memahami apa yang mereka katakan.

Jadi, anda perlu banyak menjerit, melompat, menendang, menangis, dan sebagainya. Semakin ‘over’ lakonan itu lebih baik. Saya ingat siri Tamil, Inspector Segar, di mana lakonan yang ‘over’ itu terlalu hebat sehingga para penjahat jatuh walaupun sebelum tembakan dilepaskan. Penjahat itu mati sebelum ditembak.

Orang-orang seperti Mat Sabu dari PAN sangat popular kerana beliau adalah pelakon yang hebat. Sebenarnya jika anda menganalisis apa yang beliau katakan ianya tidaklah banyak. Tetapi cara beliau mengatakannya dan cara lakonan beliau yang menarik. Lakonan terbaiknya adalah apabila beliau melemparkan mikrofon ke lantai dan meninggalkan pentas dalam kemarahan yang dibuat-buat. Beliau mungkin ke belakang pentas dan mula ketawa seperti budak sekolah.

Kemarahan yang disuarakan Ahli Parlimen Pakatan tentang 30 soalan mereka yang tidak dibenarkan dibentangkan di Parlimen juga merupakan sebahagian dari wayang kulit itu. Mereka perlu menunjukkan betapa tidak adil, tidak saksama, tidak demokratik, korup, dan lain-lain sikap Timbalan Speaker Parlimen kerana menolak soalan mereka. Mereka sekarang akan memberitahu seluruh Malaysia tentang 30 soalan mereka yang tidak dibenarkan di Parlimen tanpa perlu menjelaskan sebab untuk soalan-soalan itu.

Mereka boleh mencadangkan (tetapi dengan sangat tidak jelas) bahawa jika Parlimen membenarkan 30 soalan itu maka rakyat Malaysia tidak lagi perlu membayar caj tol lebuh raya, terutamanya dalam Pakatan Rakyat Selangor (Menteri Besar Selangor Azmin Ali berkata Selangor diperintah Oleh Pakatan Rakyat dan bukan Pakatan Harapan: itulah sebabnya PAS masih menjadi sebahagian daripada Kerajaan Negeri Selangor) di mana kebanyakan jalan raya bertol berada.

Mereka juga boleh mencadangkan (juga dengan sangat tidak jelas) bahawa jika soalan-soalan itu dibenarkan maka rakyat Malaysia boleh mendapatkan air, elektrik, pendidikan dan penjagaan kesihatan percuma dan tidak perlu lagi membayar untuk perkhidmatan tersebut, sementara GST boleh dimansuhkan. Tiga juta lebih pekerja asing (ramai yang merupakan pendatang tanpa izin) juga boleh dihantar kembali ke negara masing-masing jadi kini akan ada tiga juta pekerjaan yang kotor untuk rakyat Malaysia. Dan ini bererti beribu-ribu graduan universiti yang menganggur kini boleh menyapu lantai, mengutip sampah, dan sebagainya, manakala orang Cina tidak perlu lagi bekerja di rumah pelacuran dan rumah urut atau menjual CD cetak rompak tetapi boleh menggantikan pekerja asing yang telah dihantar pulang.

30 soalan mengenai 1MDB ini sangat penting kepada Pakatan Harapan. Mereka tidak mempunyai apa-apa lagi untuk digunakan terhadap Perdana Menteri Najib Tun Razak, Umno, Barisan Nasional dan kerajaan. Oleh itu, mereka perlu memastikan isu 1MDB terus hidup. Jika tidak, mereka akan kehabisan peluru. Dengan pilihan raya umum mungkin diadakan dalam masa sepuluh bulan akan datang, mereka mesti mengekalkan isu 1MDB. Dan isu 1MDB sudah mati. Mereka juga mendapatkan seorang wanita di UK untuk membentangkan Early Day Motion (EDM) di Parlimen Britain minggu lalu untuk memberi gambaran bahawa Parlimen British juga bimbang tentang 1MDB.

Sebenarnya tiada seorang pun daripada 66 juta rakyat Britain yang tahu atau peduli tentang 1MDB. Orang-orang yang begitu bising tentang 1MDB ialah seorang Ahli Parlimen British dan LB1 - dan sudah tentu, rakyat Malaysia di UK yang merupakan penyokong DAP yang tidak berdaftar untuk mengundi. Ia sama seperti di Amerika Syarikat. Tanya kepada 323 juta rakyat Amerika sama ada mereka tahu apa itu 1MDB dan mereka mungkin akan menghubungi polis dan menangkap anda kerana dianggap pencabul.

Pakatan Harapan cuba memberi gambaran bahawa isu 1MDB adalah isu yang sangat serius dan seluruh dunia bersatu menentang Najib mengenai 1MDB. Hello... dunia tidak pun peduli ketika Jerman menyerang Poland dan mula membunuh orang Yahudi. Malah Amerika tidak peduli sehingga Jepun membuat kesilapan menyerang Pearl Harbor. Jika tidak Jerman akan memenangi perang itu dan hari ini saya akan menulis artikel ini dalam bahasa Jerman dan bukan bahasa Inggeris.

Rakyat Malaysia fikir 1MDB adalah malapetaka dan musibah seperti masalah di Timur Tengah dan bahawa Amerika Syarikat dan UK akan menghantar angkatan tentera lautnya ke Laut China Selatan untuk memaksa Najib untuk meletak jawatan dan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Tun Dr Mahathir Mohamad. AS mempunyai masalah yang jauh lebih besar daripada itu dan bahkan Presidennya sendiri dikepung. Dan bukankah Presiden Donald Trump mengatakan Amerika didahulukan?

UK juga di bawah pengepungan, begitu juga Perdana Menterinya, dan dengan begitu banyak masalah yang mereka hadapi sekarang, adakah anda fikir mereka peduli dengan satu EDM oleh Ahli Parlimen yang namanya sudah kotor? Theresa May berjuang untuk hidupnya dan isu Brexit mungkin menjatuhkan keseluruhan ekonomi UK jika tidak ditangani dengan baik.

Jenayah adalah satu masalah yang besar di UK sehinggakan anda lebih selamat di Golok daripada di London di mana satu orang ditikam setiap minggu. Sifat perkauman dan jenayah benci begitu berleluasa sehinggakan anda tidak dapat memahami mengapa masyarakat yang bertamadun begitu tidak bertamadun. Dan orang kulit putih membenci orang Cina dan India (termasuk Pakistan dan Bangladesh) yang datang ke UK. Dan oleh kerana mereka menganggap saya sebagai seorang Welshman yang lahir di Surrey, mereka memberitahu saya banyak perkara yang mengejutkan yang tidak akan mereka katakan jika mereka fikir saya adalah orang Malaysia atau dilahirkan di Malaysia.

Ya, orang British tidak peduli dengan 1MDB. Mereka peduli dengan orang berlainan kaum yang datang untuk tinggal di UK dan merosakkan negara itu. Dan jika anda bercakap dengan mereka mengenai 1MDB, mereka akan menjawab bahawa padan muka anda kerana mengusir penjajah dan mengisytiharkan kemerdekaan. Kebanyakan masalah yang dihadapi Malaysia (termasuk semua negara Asia dan Afrika yang lain) adalah kerana anda mengusir British. Jikalau orang kulit putih terus mentadbir Malaya/Malaysia maka anda tidak akan menghadapi begitu banyak masalah.

Jadi berhenti daripada ditipu Pakatan Harapan. UK dan AS tidak kisah tentang 1MDB. Dan berhenti berpura-pura bahawa Najib akan dipaksa untuk meletak jawatan oleh orang-orang British dan Amerika. Pakatan Harapan pandai berlakon. Ini semua sama seperti filem Hindustan atau wayang Cina. Bising dan lakonan yang ‘over’ tetapi tiada plot. Dan walaupun mereka mempunyai plot, itu adalah plot kitar semula lama yang sama – orang jahat lawan orang baik, akhirnya orang baik menang dan memenangi hati gadis itu, dan orang jahat terpaksa menanggung akibat daripada perbuatannya.

Sudah tentu, Pakatan Harapan berharap jika mereka dapat mengekalkan isu 1MDB ini sehingga pilihan raya umum akan datang ini akan membantu mereka menguasai Putrajaya. Peluang mereka sangat tipis. Pakatan Harapan hidup dalam penafian sehinggakan ianya sangat menakjubkan. Adakah mereka sudah gila dan jauh dari realiti? Mereka tidak sepatutnya bercakap tentang memenangi pilihan raya umum akan datang. Mereka harus bercakap mengenai cara memenangi sekurang-kurangnya 76 kerusi parlimen supaya mereka boleh menafikan Barisan Nasional daripada majoriti dua pertiga di Parlimen - kerana pada masa ini Pakatan Harapan nampak seperti bermasalah.

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/1mdb-pakatans-last-do-or-die-card/
Next
This is the most recent post.
Older Post
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: 1MDB: Kad terakhir Pakatan Rating: 5 Reviewed By: Johari Seman